دانلود مقاله اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان

تبلیغات

تبلیغات

جستجو

جستجو

پیوندهای روزانه

پیوندهای روزانه

لینک دوستان

لینک دوستان

امکانات جانبی

امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 258
بازدید دیروز : 280
بازدید هفته : 558
بازدید ماه : 583
بازدید کل : 84761
تعداد مطالب : 360
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

دانلود مقاله اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان

  • 35
ضرر سموم شیمیاییضرر کودهای شیمیاییضرر کودهای شیمیایی بر روی انسانمقاله سلامت انساندانلود مقاله سلامت انساناثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انساندانلود مقاله اثرات کودهای شیمیایی بررسیاثرات کود شیمیایی بر انسان ها بدن انسان بیماری های عصبی
دسته بندی کشاورزی و زراعت
بازدید ها 9
فرمت فایل doc
حجم فایل 105 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25
 
 

دانلود مقاله اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان

بررسی اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان

ضرر سموم شیمیایی,ضرر کودهای شیمیایی,ضرر کودهای شیمیایی بر روی انسان,مقاله سلامت انسان,دانلود مقاله سلامت انسان,اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان,دانلود مقاله اثرات کودهای شیمیابررسی,اثرات کود شیمیایی بر انسان ها, بدن انسان, بیماری های عصبی

**توجه**

1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.

2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه برای خریدار آن می باشد.

 

چکیده

یكی از راهبردهای مهم توسعه كشاورزی در كشور ارتقاء سطح سلامت جامعه و تحقق شعار پیشگیری مقدم بر درمان است. تغذیه نامتعادل گیاهان منجر به سوء تغذیه در انسان می گردد. از علائم سوء تغذیه، می‌توان به ریزش مو، بداخلاقی، سرماخوردگی‌های مزمن، افسردگی، کم خونی، ایمنی پائین بدن و سرطان اشاره نمود. مطابق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2007، رتبه بهداشتی ایران 123 می‌باشد كه این رتبه بسیار پایین بوده و علت اصلی آن سوء تغذیه است. استمرار در مصرف نامتعادل کود علاوه بر اینکه که تهدیدی جدی برای سلامت خاک می باشد، سبب کاهش عملکرد کمی و کیفی محصولات کشاورزی، بخصوص در سبزی ها و صیفی ها می شود. با مصرف نامتعادل کودها به ویژه زیاده‌روی در مصرف کودهای نیتروژنی و فسفاتی علاوه بر افزایش تجمع نیترات (NO3-) و کادمیم (Cd2+)، از غلظت ویتامین C نیز کاسته می‌شود. کارآیی این کودها به دلایل مختلف پایین است و ثانیاً این کودها به دلیل اینکه باعث تجمع نیترات و کادمیم در انواع محصولات کشاورزی می‌شوند، نقش چندان مثبتی بر سلامتی جامعه ندارند. بررسی ها نشان می دهد که مصرف کودهای اخیر علاوه بر سازگار بودن با محیط زیست، نقش بسیار مثبتی بر سلامتی انسان دارند. در این راستا پیشنهاد می شود بجای کودهای فسفاتی رایج از کودهای بیو فسفات و سوپر فسفات ساده تولید داخل که عمدتا عاری از کادمیم می باشند، حداکثر استفاده به عمل آید. همچنین از کودهای گوگردی نیز جهت کاهش pH ریزوسفر و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به صورت جایگذاری عمقی همراه با مواد آلی و تیوباسیلوس استفاده شود. نسبت متعادل پیشنهادی برای خاکهای آهکی کشور (ریزمغذیها) ٪4 +‌ (کودهای گوگردی) 35 + 30 – 35 - 100 می‌باشد. در این راستا می بایست از مصرف کودهای نیتروژنی و فسفاتی کاسته و مصرف بیشتر به سمت و سوی کودهای کامل ماکرو، اوره با پوشش گوگردی، سولفات روی، کودهای گوگردی و زیستی یابند. میزان کادمیم و سرب کودهای فسفاتی وارداتی به دقت کنترل گردد. توصیه کود بر مبنای نتایج آزمایشگاهی خاك، گیاه، آب و میوه انجام گیرد. ارزیابی کنترل کیفی محصولات کشاورزی مطابق استانداردهای جهانی صورت پذیرد.

 

کلمات کلیدی: کودهای کشاورزی، اثرات کودهای شیمیایی،سلامتی انسان،

مزایا و معایب مصرف کودهای شیمیایی در کشاورزی

از مزایای کودهای شیمیایی، بهای ارزان، کاربرد سهل و آسان، درآمد کاذب کوتاه مدت (بدون توجه به استهلاک سرمایه اصلی یعنی خاک و مواد آلی آن) است.

شیوع بیماری ها و آفات متعدد مثلا شیوع آتشک گلابی در باغ های گلابی کرج و قزوین، نماتد در مزارع چای و حتی شانکر مرکبات در جنوب کشور عمدتا زاییده مصرف نامتعادل کودها می باشد.

نظرات بانک جهانی درباره مصرف کودهای شیمیایی در ایران می تواند مؤید مصرف نامتعادل کود در کشور باشد که به شرح زیر می باشد:

توزیع نابرابر کودهای شیمیایی، بخش خصوصی جایگاهی ندارد (تقویت بخش خصوصی و فراهم آوردن امکان رقابت فعالانه، ایجاد یک محیط تجاری و حقوقی صحیح و اتخاذ یک خط مشی پایدار و فعال از جانب دولت برای تقویت مشارکت بخش خصوصی)، نظام قیمت گذاری سبب اسراف در مصرف کود شیمیایی می شود، عدم توازن بین کود شیمیایی در دسترس و کودشیمیایی مورد نیاز، ضعف تحقیق در کاربرد کود.

تجارب سایر کشورها در کنترل مصرف کود شیمیایی می تواند به مصرف متعادل کود در کشور کمک کند که در زیر به دو مورد اشاره می شود: در انگلستان تولید گندم در هر هکتار در حدود ۷.۵تن تثبیت شده و تولید بیشتر از آن را وزارت کشاورزی صرفا به خاطر مسایل زیست محیطی ممنوع شده است.

 

مصرف كودهای شیمیایی در ایران

 

با توجه به افزایش سریع جمعیت كشور، نیاز به تولید بیشتر محصولات كشاورزی از جمله محصولات مهم و استراتژیك همچون گندم، برنج و سیب زمینی هم اكنون بیش از پیش درجامعه احساس می شود .

بنابراین به نظر می رسد بهترین راه برای نیل به این مهم و همچنین تامین قسمتی از ارز مورد نیاز، افزایش تولید در واحد سطح باشد. اما متاسفانه در ایران افزایش تولید همیشه یا با افزایش سطح زیر كشت همراه بوده و یا با مصرف هرچه بیشتر سموم و كودهای شیمیایی كه در این میان مورد اول منجر به كاهش سطح اراضی جنگلی و مرتعی شده و مورد دوم بد نیست به عنوان نمونه به یكی از افتخارات بزرگ كشور در زمینه خودكفایی گندم اشاره كنیم؛ محصولی كه افزایش تولید آن قبل از آنكه مبتنی بر اصول علمی كشاورزی باشد تنها به مصرف هرچه بیشتر كودهای نیتراته و اوره وابستگی داشت. افزایش تولید گندم شاید ایران را در سكوی پرافتخار خودكفایی قرار داده باشد اما عوارض سوء ناشی از این خودكفایی را باید در سال های آینده مورد بررسی قرار داد. آنجا كه میزان ابتلابه انواع سرطان های دستگاه گوارش ناگهان با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد و بیماران بسیاری را در سطح جامعه برجا خواهد گذاشت.

مصرف بیش از حد كود و سموم شیمیایی در حال حاضر زیان های فراوانی را به محیط زیست و سلامت عمومی مردم وارد كرده است. طبق گزارش های موجود در استان های شمالی كشور، مصرف سموم و كودها در این استان ها چندین برابر استان های دیگر است از این رو آمار سرطان های گوارشی و تنفسی هم در این استان چندین برابر میانگین متوسط كشور است. به گفته مدیر تحقیق و توسعه فناوری زیستی آسیا، در ایران هرساله 34 هزار نفر در اثر سرطان می میرند كه 90 درصد آنها ساكنان گلستان، مازندران، گیلان و دشت مغان هستند چون 50 درصد از سموم و كودهای شیمیایی كشور در مزارع این مناطق استفاده می شود. با این حال هرساله بالغ بر 400 میلیون دلار یارانه كود شیمیایی از سوی دولت پرداخت می شود تا همچنان مصرف كود شیمیایی در ایران چندین برابر استاندارد های جهانی باشد.

مصرف كودهای شیمیایی در ایران از سال 1325 با وارد كردن 11 تن از انواع كودهای شیمیایی آغاز شد و از سال 1320، وزارت كشاورزی به وارد كردن همه ساله كودهای شیمیایی اقدام كرد. ابتدا تعادل نسبتا مناسبی بین مصرف انواع كودهای آلی و معدنی وجود داشت، ولی این تعادل دوام چندانی نداشت به طوری كه در 25 سال گذشته افزایش مصرف سالیانه كودهای ازته و فسفاته در طول دهه 60 و 70 بیش از 10 درصد بوده است و در عوض مصرف كودهای پتاسیمی، مواد آلی و كودهای كامل (كودهای محتوی عناصر ریزمغذی) تقریبا به بوته فراموشی سپرده شده است. در حال حاضر هرساله بیش از 4/4 میلیون تن كود شیمیایی در كشور مصرف می شود كه در مقایسه با رقم 2/2 میلیون تنی در سال 1375 افزایشی حدود 100 درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر هرساله بالغ بر 700 میلیارد تومان یارانه دولتی به عرضه و واردات كود شیمیایی اختصاص می یابد كه اگر نیمی از این مبلغ صرف مطالعات مربوط به كشاورزی پایدار یا كشاورزی ارگانیك یا تهیه كودهای شیمیایی كامل با عناصر ریزمغذی می شد، امروز تا این حد با مشكلات زیست محیطی و بهداشتی مواجه نبودیم. متاسفانه در سال های اخیر تولیدكنندگان محصولات كشاورزی در كشور به جای بهره گیری از دانش روز كشاورزی برای تولید بیشتر، مصرف كودهای شیمیایی را در واحد سطح افزایش داده اند. توهم افزایش عملكرد ناشی از مصرف هرچه بیشتر آب و كود شیمیایی در بعضی از مناطق كشور سبب استفاده بی رویه از منابع آب و كود شده به طوری كه تداوم این امر علاوه بر خسارت های مالی و تشدید عدم تعادل عناصر غذایی در خاك، خطرات جدی را در رابطه با آلودگی خاك و آب به وجود آورده است. متاسفانه به دلیل ارزانی نسبی كودهای شیمیایی و اختصاص یارانه به كودهای تك عنصره، تولیدكنندگان محصولات كشاورزی از مصرف مواد آلی غافل شده اند به طوری كه در حال حاضر افزودن مواد آلی به خاك كه علاوه بر بهبود شرایط فیزیكی و شیمیایی، آثار بسیار مثبتی نیز در امر تغذیه و افزایش حلالیت اكثر عناصر غذایی مورد نیاز گیاه دارد، از سوی كشاورزان به كنار گذاشته شده است. فقیر بودن خاك در اكثر مناطق ایران از نظر مواد آلی ریزمغذی و عدم استفاده از كودهای آلی طی سالیان طولانی باعث شده ساختمان خاك شرایط مناسبی برای رشد ریشه نداشته و افت عملكرد را به دنبال داشته باشد. با این حال همچنان كودهای اوره و فسفاته بدون توجه به نوع خاك و محصول مورد پرورش هر سال بیشتر از سال قبل مورد استفاده كشاورزان قرار می گیرد. محمد عسگری نیا(رئیس انجمن گیاه پزشکی استان تهران) ادامه داد: بخش عمده میوه و سبزیجات تولید شده در کشور به ویژه در محصولات گلخانه ای از نظر میزان سم و کود باقیمانده مشکل دارند و مصرف آنها بسیار خطرساز است .

ضرر سموم شیمیایی,ضرر کودهای شیمیایی,ضرر کودهای شیمیایی بر روی انسان,مقاله سلامت انسان,دانلود مقاله سلامت انسان,اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان,دانلود مقاله اثرات کودهای شیمیابررسی,اثرات کود شیمیایی بر انسان ها, بدن انسان, بیماری های عصبی

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

انواع کودهای شیمیایی

کودهای ازت

کودهای فسفر

کودهای پتاسیم

کودهای گوگرد

کودهای کلسیم و منیزیم

کودهای مخلوط

کودهای عناصرکم مصرف

سایرکودهای شیمیایی و مشخصات آن

مزایا و معایب مصرف کودهای شیمیایی در کشاورزی

مصرف كودهای شیمیایی در ایران

مصرف نامتعادل كود شیمیایی در ایران

اثرات نامطلوب كود شیمیایی بر انسان

برداشت نویسنده

راهکارهای پیشنهادی برای کاهش اثرات کودهای شیمیایی بر سلامت انسان

کشاورزی ارگانیک

استفاده از کودهای آلی

استفاده از کود سبز

استفاده از روش مدیریت تلفیقی آفات

فهرست منابع

 




مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 360
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 5

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 258
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 280
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 26
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 28
            آي پي امروز آي پي امروز : 86
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 93
            بازدید هفته بازدید هفته : 558
            بازدید ماه بازدید ماه : 583
            بازدید سال بازدید سال : 941
            بازدید کلی بازدید کلی : 84761

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.144.252.140
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند







              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران


                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به فایل دانشجویی رایگان بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف